Geoblog.pl    Malutek    Podróże    2013 Hiszpania II    Wycieczki po wyspie

Hiszpania
Hiszpania, Port Andraitx
Przejechano 2014 km

Tym razem mój opis będzie trochę inny. Nie będę opisywał chronologicznie, prościej będzie tematycznie.

Zaczęliśmy od Port d'Andratx (czyt, antracz), czyli miejsca naszego zamieszkania. Tutaj wynajęliśmy apartament, nad samą wodą, z szumem fal w nocy. Port to małe miasteczko żyjące z mariny i połowów. Dzięki temu mieliśmy święty spokój i świeże owoce morza.

Już z miasteczka widać wzgórza wypalone po pożarze na wyspie. Z bliska wygląda to przerażająco. Czarne kikuty drzew, trochę dalej od serca pożaru powoli umierające z resztkami rudych liści.

Pierwsze miejsce warte opisania to Valdemossa, po drodze do której przejechaliśmy wybrzeżem obserwując piękne klify. Valdemossa to miasteczko położone w górach znane z dwóch powodów - tutaj kiedyś urodziła się święta Katalina oraz... przebywał na wypasie Fryderyk Chopin wraz ze swoją kochanką George Sand i jej dwójką dzieci. Chopin zatrzymał sie w klasztorze (Królewska Kartuzja pod wezwaniem Jezusa z Nazaretu), który jest obecnie główną atrakcją miasteczka. W klasztorze zebrano trochę pamiątek po naszym kompozytorze oraz pisarce, włącznie z rękopisem powieści Zima na Majorce i partyturami kompozytora. Wejście do klasztoru to koszt 8,5 euro a jak ktoś chce dodatkowo zobaczyć pukiel włosów Chopina i pianino, które Frycek sprowadził na wyspę, musi ekstra dopłacić 3,5 euro. My z oglądania tych ekstrasów zrezygnowaliśmy, ale warto opowiedzieć historię pianina, bo jest ciekawsza niż jego widok.
Pianino kompozytor sprowadził z Francji, najpierw zaginęło, później okazało sie, że trzeba wpłacić wysoką opłatę wwozowa i trochę trwało zanim pianino dotarło na miejsce. Ponieważ Chopin był na wyspie tylko cztery miesiące, trudno stwierdzić czy korzystał z instrumentu. Ponieważ opłata wywozowa była równie wysoka, kompozytor zdecydował się sprzedać instrument i dlatego jest on nadal na wyspie.

Wycieczka po klasztorze kończy się niespodzianką, dodatkowo można obejrzeć pomieszczenia pałacu
królewskiego i posłuchać 15 minutowego koncertu najbardziej znanych utworów Chopina. Zwiedzanie Valdemossy kończymy spacerem po urokliwych uliczkach starego miasta.

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy to Soller. Również położone w górach, z całkiem sympatyczną starówką, kilkoma szlakami w góry (niestety tym razem nie mieliśmy sprzętu i uskutecznialiśmy tylko spacerki) oraz tramwajem do portu i drewnianym, otwartym pociągiem do Palmy.

Niedaleko naszej lokalizacji, w skałach nad morzem ukrywa się urokliwy port obecnie nazwany Sant Elm (piszę obecnie, bo chyba jeszcze nie tak dawno nazywał się San Telmo i taką nazwę można zobaczyć na wielu łodziach). Z Sant Elm łódką dopływamy na wysepkę-rezerwat - Sa Dragonera. Mamy trzy godziny więc robimy sobie przechadzkę. Na wyspie roi się od malutkich jaszczurek, które są wszędzie. W powietrzu można dostrzec sokoły, które mają tu gniazda.

Druga strona wyspy, gdzie pojechaliśmy pewnego dnia, to dla nas Alcudia. XIV wieczne kamienne mury i baszty oraz kamieniczki starego miasta tworzą niezapomnianą atmosferę. Wycieczkę kończymy plażowaniem w Port d'Alcudia.

Na koniec pozostawiłem największe miasto Balearów - Palma de Mallorca. Jeśli chce się zobaczyć z zewnątrz 'must see' Palmy, wystarczy jeden dzień. My wędrowaliśmy po mieście od rana do wieczora, z przerwą na obiadek - ośmiornice po galicyjsku i kalmary a'la Romana. Palma to wielka ilość kościołów z potężną katedrą, która była modyfikowana przez Antonio Gaudiego, pałac zbudowany dla mauretańskich gubernatorów, oraz zamek (Castell de Belver) na wzgórzu nad portem, z całkiem fajnym widokiem na miasto.

Majorka to oczywiście też plażowanie, z której to przyjemności skwapliwie skorzystaliśmy, łapiąc cenne promienie słoneczka w połowie października.